Velg Skog har etablert ambassadørkorps

Velg Skog har startet en ny satsing med ambassadører, som skal være ordningens ansikt utad for å fremme skog og alle de forskjellige mulighetene en skogutdannet har. Skogfagstudent på NMBU Ola Huse er ny Velg Skog-ambassadør.

 

TEKST OG FOTO: AUDUN KIPPENES

Ola Huse går tredje året skogfag ved NMBU, ble ambassadør for Velg Skog i fjor høst og arbeider på sosiale medier, hovedsakelig Snapchat. – Jeg ble huket tak i av Gerhard (Gerhard Fuglem, NMBU sin representant for Velg Skog og styremedlem, red.anm.) fordi jeg ønsker å få litt mer blæst rundt skogfag, og er ikke redd for å være i media, svarer Ola på spørsmål om hvorfor han valgte å bli ambassadør. – Også syns jeg det er gøy, man blir på en måte en offentlig person, legger han til.

 

MÅLET ER Å VISE SPREDNINGEN I BRANSJEN

– Hvor mange ambassadører er dere, og hva går jobben ut på?

– Vi er fem ambassadører, spredt rundt på Østlandet og Hedmark; to studenter, en skogbruksleder, en prosjektleder for Skogplanter Midt­-Norge og en maskinfører. Jeg er sosiale medier-­ambassadør. Vi har takeover på Snapchat annenhver uke, fordelt på fem, så det blir åtte uker imellom for hver enkelt. Hovedfokus er å nå fram til de yngre, og fortelle litt om hvordan det er å være student. Målet for hele ambassadørvirksom­heten er å vise variasjonen i bransjen og gi et innblikk i næringen, forteller Huse.

Huse har også vært med på Norges største utdanningsmesse på Telenor Arena for Viken Skog, med ny stand. Og stand på messer er en viktig del av Velg Skog­-strategien også nå frem­over. – Jeg skal ut og stå på stand på flere mindre messer i en periode nå før søknadsfristen til skolene går ut. Det er messer på Skogdager eller karrieredager på skoler hvor vi har vært inne tidligere. Her skal vi frem­snakke næringen og vi har også en del merch å dele ut. Det kjennes som Velg Skog satser på dette nå og pri­oriterer ambassadørkorpset, sier Huse.

 

MÅLRETTET

– Hvordan har dere tenkt å gå frem for å vise at skog er best? Hva er taktikken for å overbevise de unge?

– Vi har tre hovedargumenter; jobbgaranti, nærhet til naturen og at man kan gjøre mye forskjellig – at man rett og slett blir litt potet. Også er jo ny teknologi i forbindelse med modernisering og effektivisering som for eksempel bruk av droner, litt juicy for ungdommen. Der skjer det mye om dagen, spesielt har forsknings­prosjektet SmartForest* fanget en del oppmerksomhet. Vi har blant annet vist en del videoer fra dette prosjektet, forteller Huse.

Målgruppen for ambassadørkorpset er hovedsakelig 13 til 17 år, altså elever på ungdomsskole og videre­gående skole. Men også de som skal søke seg videre til høyere utdanning i alderen 19 til 25. Det er dessuten fokus på å få frem Naturbruk på videregående skole. – Næringen har vært litt bakpå med å reklamere for seg selv, men nå er vi godt i gang og vi som studenter kommer til å stå på for Velg Skog fremover.

 

FORELØPIG SATSING

Ambassadørstillingene skal i første omgang vare et år.

– Tanken videre er også å utvide antallet ambassadører i nettverket, og ledelsen har så langt vært fornøyd, forteller Huse. Han håper ambassadør­satsingen vil gi resultater og ønsker å bidra til at han får flere medstudenter på NMBU, men også flere rekrutter både på videregående skole og høyskole.

Til slutt gir Huse skryt til Velg Skog for god organisering av det hele.

– Dette er å bryte litt land, siden ingen av oss har gjort dette før, men jeg syns det går bra. Det hjelper også at Velg Skog har fått drahjelp fra et PR­byrå som er ganske drevne og har gjort tidligere satsinger med yrkesfag, noe som har vært veldig bra, mener Huse som ser frem til å både snappe og stå på stand på karrieredager og messer nå i vår.

 

* Forskningsprosjekt i regi av Senter for Forskningsbasert Innovasjon og Forskningsrådet.

 

Les mer fra Norsk Skogbruk Nr 3

Skroll til toppen